DAVID YARROW

Divé zvieratá a umelecká fotografia

Pomocou fotoaparátu Nikon D850 a objektívov NIKKOR s pevnou ohniskovou vzdialenosťou porovnáva David dve stránky Kene zachytávajúc pritom nádherné slony v parku Amboseli, známe ako „veľkoklí“ (big tuskers), a stavia ich do kontrastu so starostlivo naaranžovanými statickými snímkami členov gangu zachytenými na predmestí Dandora v Nairobi, kde sa nachádza jedno z najväčších smetísk na svete.

O špeciálnom projekte

Európsky vyslanec spoločnosti Nikon a výtvarný fotograf David Yarrow zachytáva neviazanosť Kene – od pouličného života v rušnom hlavnom meste Nairobi, po divokú prírodu národného parku Amboseli.

Otázka: Prečo ste si vybrali Keňu ako miesto pre váš špeciálny projekt?

Do Kene som chcel prísť, pretože ju dobre poznám, najmä Amboseli, kde som počas svojej kariéry strávil veľa času. Myslím si, že pracovať na mieste, kde sa cítite pohodlne a sebavedome, skutočne pomáha zefektívniť proces plánovania a logistiky takéhoto projektu a to dokonca predtým, než vytiahnete fotoaparát. Amboseli je moje obľúbené (a najlepšie) miesto na svete na fotografovanie slonov. Je to drsný a živelný amfiteáter, kde žije 2 000 slonov, pričom niektoré patria medzi najväčšie na svete, a nepochybujem o tom, že práve na tomto výnimočnom mieste som odfotil niekoľko zo svojich najobľúbenejších snímok. Dandora v Nairobi ponúka niečo odlišné a spája sa s ďalším mojim obľúbeným štýlom fotografie, ktorým sú naaranžované scény na miestach niekedy až príliš vzdialených od nášho každodenného života. Hromada odpadkov s rozlohou 30 akrov v Dandore ponúka úplne jedinečné prostredie a podnetné vizuálne prvky.

Otázka: Aká téma spája tieto dve miesta a snímky, ktoré ste zachytili?

Nie som fotograf divokej prírody a plán dvoch úloh v priebehu jedného týždňa ilustruje dve stránky mojej „osobnosti“ fotografa.

Či už sú fotografie nasnímané v tejto takmer 500 kilometrov širokej krajine naaranžované alebo prirodzené, jasne vyjadrujú to, čo ma motivuje – odkrývanie vzťahu medzi ľuďmi a divokou prírodou a skúmanie toho, ako tento vzťah funguje v rôznych prostrediach.

Áno, výsledné snímky boli naplánované rôznymi spôsobmi na rôznych miestach, no spája ich niekoľko vecí: kompozícia určená správaním, možnosť zvoliť si, čo použijem a čo vyradím, no predovšetkým možnosť ukázať dve úžasné stránky tejto krajiny. Pri začutí slova Keňa si veľa ľudí predstaví úžasnú divokú prírodu a národné parky, avšak Nairobi je iné. Stále je tu veľa oblastí, v ktorých sa vyskytuje teritoriálne násilie medzi gangmi, a mesto, predovšetkým predmestie Dandora, pokračuje v boji s odpadkami a znečistením životného prostredia. Chcel som, aby mali tieto mestské snímky rovnaký vnútorný dopad, ako zábery slonov.

Garden of Eden.
Odfotené s fotoaparátom Nikon D850 | 1/500 s | f/7,1 105 mm | ISO 250 | AF-S NIKKOR 105 mm f/1,4E ED

Otázka: Ako sa fotografovanie naaranžovaných objektov líši od fotografovania objektov v ich prirodzenom prostredí?

Rád si vyberám miesta úplne odlišné od čohokoľvek, čo pozorovateľ doteraz videl, či už je to mesto duchov v Montane alebo miesto občianskej vojny, napríklad Sudán. Alebo v tomto prípade je to Nairobi, mesto, v ktorom sa nachádzajú drsné miesta prechádzajúce turbulentnými časmi. Proces poznávania je v tomto prípade úplne iný než fotografovanie divokej prírody, ktoré často spočíva v hľadaní najlepšej polohy, z ktorej odfotografujete to, čo sa práve deje. Pri tomto type fotografovania nemôžete postupovať lineárne od prvotného zámeru až po koncepciu, pretože ak zviera nechce spolupracovať, neurobíte s tým nič. V prípade naaranžovaných objektov máte jasnú predstavu o tom, aký by mal byť výsledok. Dáva vám to oveľa viac kontroly, ale je to zároveň ozajstná skúška vašich fotografických schopností. Kompozícia je koniec koncov vo vašich rukách, a to mám rád.

Otázka: Ako ste sa pripravovali na takýto veľký a rozsiahly projekt?

Nedokážem ani dostatočne zdôrazniť, aká dôležitá je fáza plánovania a prípravy projektu. Pripravujte sa a spolupracujte s ľuďmi v teréne, ktorí vám pomôžu získať prístup k nevšedným zorným uhlom, ktoré potrebujete. Našťastie poznám rôzne oblasti v Keni veľmi dobre a vedel som, že rovinatá krajina bude vhodným prostredím na spojenie dramatických zorných uhlov s jasným pozadím. Život si zjednodušíte aj tým, že sa obklopíte silným tímom ľudí. Chyba, ktorú môžu urobiť mnohí fotografi je tá, že sa uspokoja s pocitom nadšenia z cesty na výnimočné miesto, avšak po príchode zistia, že nemajú vytvorený žiaden ďalší plán. Našťastie sme mali v Keni úžasný tím, ktorý mi pomohol duševne i technicky sa pripraviť, a vopred kontaktoval tých správnych ľudí, aby sme mali istotu, že budeme pracovať v bezpečí.

Otázka: Ako ste reagovali na prítomnosť „veľkoklých“ v národnom parku Amboseli?

Okrem toho, že je táto časť Kene domovom niekoľkých stád majestátnych slonov, je tiež domovom hŕstky najväčších a najviac ohrozených slonov na svete, ktoré sú tiež známe ako „veľkoklí“. Bohužiaľ, v divočine zostalo už iba 22 týchto nádherných stvorení, ktorých kly sú také dlhé, že sa dotýkajú zeme.

V tejto časti sveta som už v minulosti tieto mimoriadne zvieratá fotografoval a vedel som, že mám dobrú šancu opäť najväčšieho slona uvidieť. Volá sa Tim a keď ho uvidíte, pochopíte, že už nikdy nebudete fotografovať nič podobné. Samozrejme, keď sme boli v teréne, museli sme byť opatrní, aby sme Tima v jeho prirodzenom prostredí nedráždili. To je výsledok skúsenosti a rád zamestnancov parku. Iba pozorujeme jeho život a nechceme na neho vyvíjať nátlak ani meniť jeho každodennú rutinu.

Presne to som sem prišiel odfotografovať: čelný pohľad na tohto slona v celej jeho sláve odhaľujúci komplexnú štruktúru jeho kože, ctižiadostivosť a inteligenciu v očiach a tiež nádherné kly, ktoré si hrdo nesie.

Vľavo: Colossus. Odfotené s fotoaparátom Nikon D850 | 1/1250 s | f/8 200 mm | ISO 200 | AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II
Vpravo: The Walk of Life. Odfotené s fotoaparátom Nikon D850 | 1/1600 s | f/5 400 mm | ISO 160 | AF-S NIKKOR 400 mm f/2,8G ED VR

Otázka: Aké vybavenie ste počas fotografovania používali?

Každý, kto sa vyzná vo fotoaparátoch a možnostiach ich príslušenstva vie, že táto snímka bola zachytená z naaranžovanej pozície v automobile, pričom ani nezálaží na tom, aký objektív bol použitý. Ak chcete zachytiť kolosálnosť slona v celej jeho sláve, musíte fotografovať zo zeme. Môžete to urobiť buď tak, že budete fotografovať ležiac pod džípom (ktorý vás chráni, aj keď je to zložité), použijete diaľkové ovládanie (v závislosti od počasia) alebo zvolíte možnosť, ktorú som pri tomto zábere uprednostnil ja – dostanete sa na najbližšiu možnú bezpečnú vzdialenosť. Keďže som s Timom pracoval už predtým, bol si sebou istý a rozumel som jeho správaniu do tej miery, že som sa k nemu mohol priblížiť asi na 20 – 25 metrov. Vzhľadom na to, ako som bol blízko, nepotreboval som nič iné, než dokonale ostrý objektív AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II alebo AF-S NIKKOR 105 mm f/1,4E ED. Sú to vysokokvalitné objektívy vyrábané spoločnosťou Nikon s pevnou ohniskovou vzdialenosťou a tesným výrezom. Objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou si pre podobné projekty vyberám takmer vždy.

Ako tvorca snímky som chcel, aby Tim vyzeral prirodzene, venoval sa svojim záležitostiam a aby sa zbytočne nepredvádzal. Znamená to, že som nepotreboval veľký počet snímok za sekundu, ale dokonalé rozlíšenie. Fotoaparát Nikon D850 bol na to ideálny. Taktiež to znamená, že ak chcete fotografiu vytlačiť v životnej veľkosti (čo mám v pláne), kvalita snímky bude rovnako dobrá, ako na počítačovej obrazovke.

Na profil zástupcu poručíka gangu som použil objektív AF-S NIKKOR 35 mm f/1,4G. Má pôsobivú, zlovestnú tvár a širokouhlý 35-mm objektív to vďaka svojim vlastnostiam dokonale zachytil.

The Debt Collector.
Nikon D850 | 1/200 s | f/3,5 35 mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 35 mm f/1,4G

Otázka: Ako ste sa pripravovali na fotografovanie v Nairobi?

Predmestie Dandora v Nairobi je veľmi zložité miesto na fotografovanie. Nachádza sa tu jedna z najväčších skládok odpadu s takými veľkými množstvami chemického odpadu, že musíte nosiť masky. Bohužiaľ, obyvatelia predmestia pociťujú následky zdravotných rizík, ktoré táto skládka prináša.

V tejto oblasti je taktiež silná kultúra gangov a ešte predtým, než som túto cestu podnikol, vedel som, že chcem nasnímať niektorých ich členov. Vopred sme kontaktovali zástupcu poručíka gangu, aby sme sa uistili, že sa toho chcú zúčastniť. V tejto neobvyklej lokalite som chcel vytvoriť niečo biblické. Nejde tu o zachytenie portrétu jednotlivca v schátralej oblasti Nairobi – ide o to ukázať niečo, čo vás prinúti zamyslieť sa. Aby sme dosiahli takýto rozsah, zostrojili a použili sme rebrík, takže sme mohli fotografovať z väčšej výšky. Táto snímka je prototypom vizuálneho rozdelenia – kontrast veľmi inteligentných, zdatných mužov v čiernych oblekoch na pozadí skládky odpadu.

Dandora.
Nikon D850 | 1/2000 s | f/10 105 mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 105 mm f/1,4E ED

Otázka: S akými ťažkosťami ste sa stretli počas realizácie špeciálneho projektu?

V Amboseli som bol asi 25-krát, v rôznych obdobiach roka. Pre neočakávane vysoké množstvo dažďových zrážok bola táto cesta mimoriadne náročná a aby som bol úprimný, nebol som na to úplne pripravený. Terén bol premočený, prístup zložitý (niekoľkokrát sme uviazli), a preto bolo pre nás ťažšie predvídať a určiť, kde by slony a veľkoklí mohli byť (keďže je to zvyčajne tam, kde nie je voda). Ďalším problémom bolo svetlo.

Čiernobiela snímka by mala byť ako klavír. Klavír má 88 klávesov a najlepší klaviristi hrajú na všetky. Čiernobiela snímka by mala prechádzať od preexponovaných svetlých oblastí po sýtu čiernu a mala by obsahovať všetky odtiene medzi nimi.

Je to však ťažké, keď je svetlo nevýrazné. Práca so svetlom bola počas tejto cesty zložitá, najmä v Dandore. Žiaden fotograf nechce byť obmedzený iba na „klávesy uprostred“, ale ja som dosť často bol a v dôsledku toho bolo pre mňa ešte ťažšie nasnímať perfektný záber. Samozrejme, žiaden záber sa nedá urobiť bez určitých ťažkostí a táto cesta určite dokazuje, aké dôležité je prispôsobiť sa okolnostiam a reagovať prirodzene.

Otázka: Čo pre vás znamená, že môžete pracovať na takomto projekte so spoločnosťou Nikon?

Považujem za šťastie, že som fotograf a som vďačný za to, že spoločnosť Nikon bola so mnou pri všetkých krokoch mojej kariéry. Každý projekt je dôležitý, ale tento je symbolom môjho blízkeho vzťahu s touto značkou, jej fotoaparátmi a objektívmi, cez ktoré sa pozerám takmer každý deň a ktoré mi umožnili zachytiť niektoré kľúčové snímky mojej kariéry. Dúfam, že tento projekt inšpiruje ľudí k vytvoreniu ich vlastných ambicióznych projektov zameraných na kvalitu a jedinečnosť snímok a že na cestách počas ich realizácie uvidia veľa výnimočných a neočakávaných vecí.

Zoznámte sa s ostatnými vyslancami spoločnosti Nikon