Tip od profesionála: Môj obľúbený objektív NIKKOR

Môj obľúbený objektív NIKKOR
Prečo uprednostňujem objektív AF-S NIKKOR 28 – 300 mm f/3,5 – 5,6G ED VR

Článok a snímky poskytol Vincent Versace.

„Máme umenie, aby sme nezomreli na pravdu“

–  Friedrich Nietzsche

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28 – 300 mm f/3,5 – 5,6G ED VR, 1 sekunda, f/11, ISO 500, časová automatika, maticové meranie expozície. 48 mm objektív

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28 – 300 mm f/3,5 – 5,6G ED VR, 1/10 sekundy, f/4,8, ISO 200, časová automatika, maticové meranie expozície. 62 mm objektív

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28 – 300 mm f/3,5 – 5,6G ED VR, ¼ sekundy, f/32, ISO 100, časová automatika, meranie expozície so zdôrazneným stredom. 78 mm objektív

Cestujte naľahko s menšou výbavou

Každý umelec má svoj nástroj. Nástroj, prostredníctvom ktorého každý umelec smeruje svoju kreativitu – či už ide o hudobníka a fyzický nástroj, alebo o metaforickejší prípad maliara, ktorý používa plátno a štetce, prípadne tanečníka, ktorý svoj kreatívny hlas smeruje prostredníctvom svojho tela.

Pre fotografa je to fotoaparát a objektív. Objektív je štetec, snímač fotoaparátu je plátno, súbor predstavuje noty a výsledná snímka je symfónia.

Ak by som mal vybrať jeden prvok, ktorý najviac určuje špecifický vzhľad mojich fotografií, sú to objektívy, ktoré používam. Vlastním viac objektívov ako malý fotografický obchod. Zo všetkých vecí, na ktoré sa ma pýtajú, nie je najčastejšie kladenou otázkou „prečo som sa niečo rozhodol nasnímať daným spôsobom“, ale „ktorý fotoaparát, objektív a clonové číslo som použil“. Odpoveď je takáto: mojím obľúbeným fotoaparátom je Nikon D750 (nahradil fotoaparát Nikon D610, ktorý nahradil fotoaparát D600, ktorý nahradil fotoaparát D3X) a mojím obľúbeným objektívom je AF-S NIKKOR 28 – 300 mm f/3,5 – 5,6G ED VR.

To je moja odpoveď na položenú otázku, ale táto odpoveď nie je skutočne užitočná. Presnejšia otázka je „prečo sa viac spolieham na jeden objektív ako na všetky ostatné“. Každý objektív má vlastné kvality, ktoré ho robia jedinečným. 28 – 300 mm objektív uprednostňujem preto, že svetlo ohýba inak ako ostatné objektívy. Pre mňa je správnou voľbou na základe mojich potrieb týkajúcich sa snímky v danom okamihu. Každé rozhodnutie týkajúce sa snímky – až po výslednú tlač – sa musí vykonať v okamihu jej zhotovenia, keď stlačíte spúšť.

Keď nie som v štúdiu, do terénu si beriem štyri telá fotoaparátov a deväť objektívov. Väčšinou si vyberiem 28 – 300 mm z jedného dôvodu: je to univerzálny objektív. Môžem prejsť od širokouhlého záberu – 28 mm, čo je približne základný obrazový uhol ľudského zraku – až po 300 mm, dlhšiu vzdialenosť, ktorá je vo všeobecnosti dostatočne blízka na spočítanie pórov na niečej pokožke, no pritom nie ste tak blízko, aby si vás všimli. Ide o vzdialenosť, pri ktorej „cítite“, že sa na vás niekto pozerá.

Počas štyroch inovácií fotografického systému som si jeden objektív nechával ako „hlavný“ obľúbený objektív. Toto rozhodnutie bolo spôsobené ideálnym sledom udalostí. Prvou bol vývoj 24 MP snímača v 35 mm tele fotoaparátu Nikon D3X. 24 MP je čarovné číslo, pretože poskytuje dostatočné rozlíšenie na vytvorenie výtlačkov umeleckej kvality formátu 112 cm × 92 cm. Druhou bol vývoj 24 MP snímača, ktorý poskytuje súbory snímok prakticky bez šumu pri vysokých hodnotách citlivosti ISO. Počínajúc fotoaparátom Nikon D600, potom pri fotoaparáte Nikon D610 a teraz pri fotoaparáte D750 som sa naučil dôverovať snímaniu so zapnutým automatickým nastavením citlivosti ISO. Mám skvelé snímky s veľmi nízkou úrovňou šumu, ktoré som zachytil pri veľmi vysokej citlivosti ISO. Táto vysoká kvalita snímok je výsledkom toho, že spoločnosť nepretržite zlepšuje snímač i obrazový procesor EXPEED 4, ako aj oddanosti značky NIKKOR sklu neuveriteľnej kvality.

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28 – 300 mm f/3,5 – 5,6G ED VR, 1/30 sekundy, f/5,6, ISO 400, časová automatika, maticové meranie expozície. 300 mm objektív

Ako som spomenul predtým, som veľkým zástancom konceptu, že objektív je štetec a snímač fotoaparátu je plátno. Preto cestujem s toľkými rozličnými objektívmi, keď idem do terénu. Hoci cestujem so všetkými týmito objektívmi, napriek tomu zvyčajne siahnem po objektíve 28 – 300 mm. Ak, alebo keď, potrebujem použiť len jeden objektív, vyberiem si objektív 28 – 300 mm. Je správnou voľbou v situáciách, keď nemám potuchy, či budem potrebovať širokouhlý objektív, alebo teleobjektív – čo je takmer vždy, keď som v teréne.

Dôvod tejto voľby súvisí s dôležitosťou niečoho, čo sa nazýva bokeh – je to spôsob, akým objektív zvládne to, čo je na zábere, od zaostrenia až po rozmazanie. Podľa môjho názoru je tento aspekt pri výbere objektívu najdôležitejší. Všetky objektívy zaostrujú, to je ich funkcia, ale viac záleží na tom, ako jednotlivé objektívy zvládajú prechod od zaostrenia k rozmazaniu. Fotografia je viac o nezaostrených ako o zaostrených objektoch – je to obyčajná fyzika objektívov. Pokiaľ ide o mňa, okrem toho, že objektív 28 – 300 mm je v zaostrovacom bode dokonale ostrý, má predovšetkým veľkolepý bokeh. Keď tento bokeh skombinujete so zlepšením citlivosti pri slabom osvetlení snímačov použitých vo fotoaparátoch D4S, D750 a D610, získate vynikajúce snímky. Snímače týchto fotoaparátov mi umožňujú zachytávať to najkrajšie svetlo, extrémne slabé svetlo pri clone a čase uzávierky, ktoré dokážu zmraziť okamih. Čo znamená, že pri slabom osvetlení sa už nespolieham na „svetelné“ objektívy (f/1,4, f/2,0 alebo f/2,8). Tieto typy objektívov si môžem vybrať z dôvodu ich reprodukcie neostrých miest obrazu (bokeh), ale už na nich nie som závislý, keď je svetlo minimálne alebo takmer neexistuje.

Pri mojich troch fotografovaniach v Mjanmarsku, troch na Kube, dvoch posledných v Indii a počas takmer každého fotografovania medzi tým som sa spoliehal na objektív 28 – 300 mm ako na svoj primárny objektív. Počas piatich posledných rokov som pomocou objektívu 28 – 300 mm zachytil viac snímok ako pomocou ktoréhokoľvek iného objektívu, ktorý vlastním.

Som len taký dobrý ako okamihy, ktoré zažívam a ktoré sa dejú pred mojím objektívom. Moje výsledné snímky sú len také dobré ako kvalita systému objektívu a fotoaparátu, pomocou ktorého tieto okamihy zachytávam. Snímky, ktoré vytváram, sú menou mojej kariéry. Počas piatich posledných rokov som sa rozhodol ohýbať svetlo najmä pomocou objektívu 28 – 300 mm. Telá fotoaparátov prichádzajú a odchádzajú, ale sklo je navždy.

Článok a snímky poskytol Vincent Versace.