Ako snímať lepšie portréty

Naučte sa základy kvalitnej portrétnej fotografie

Nemôže to byť predsa také ťažké, však? Váš priateľ/partner/dieťa vás požiada o zhotovenie snímky. Máte kvalitný digitálny fotoaparát, tak ho vezmete a zhotovíte snímku. S výsledkom však nie ste spokojní a neviete prečo. Je správne zaostrená a má správnu expozíciu. Čo sa teda pokazilo? Práve ste sa dozvedeli, že dobrý portrét vyžaduje viac ako len technickú dokonalosť.

Najskôr sa zamyslite nad pozadím. Nemalo by odpútavať pozornosť od objektu. Jednofarebná stena, tmavozelené listy – vhodné je akékoľvek jednoduché pozadie (bez výrazných línií alebo vzorov). Nie je nič horšie, ako keď to vyzerá, že objektu na fotografii z hlavy rastie čiara, stĺp alebo konár.

© Gary Small

D800, objektív AF-S NIKKOR 24 – 120 mm f/4G ED VR, 1/250 s, f/6,3, ISO 100, clonová automatika, maticové meranie expozície, doplnkový blesk.

Na tejto fotografii „rastie” objektu z hlavy stĺp dopravnej značky.

© Gary Small

D800, objektív AF-S NIKKOR 24 – 120 mm f/4G ED VR, 1/250 s, f/4, ISO 100, clonová automatika, maticové meranie expozície, doplnkový blesk.

Na tejto fotografii sme sa pohli len pár metrov – na pozadí nie sú žiadne dopravné značky – a vytvorili sme oveľa krajšiu fotografiu.

Porozmýšľajte nad pozadím

Ak fotografujete osobu na jasnom pozadí, môže vám vzniknúť len silueta. To preto, že jas za objektom môže spôsobiť, že fotoaparát podexponuje objekt a ten bude vyzerať tmavo. Aby ste tomu zabránili, môžete vysunúť vstavaný blesk vašej digitálnej jednookej zrkadlovky Nikon, alebo zapnúť funkciu Blesk v digitálnom fotoaparáte COOLPIX alebo Nikon 1. Hoci tým pridáte svetlo do tváre, pozadie bude stále príliš jasné. 

Každá digitálna jednooká zrkadlovka Nikon i fotoaparát COOLPIX majú funkciu korekcie expozície. Jas pozadia môžete kompenzovať preexponovaním snímky o jednu alebo dve clonové hodnoty alebo hodnoty času uzávierky. Ak výsledky stále nie sú podľa vašich predstáv, vyskúšajte iné pozadie: ideálne také, ktoré je tmavšie než objekt.

Majte na pamäti, že na snímke je najdôležitejší váš objekt. Nesnímajte celé okolie objektu. Priblížte sa fyzicky alebo použite teleobjektív či objektív so zoomom. Izolujte objekt tak, že ho odfotografujete pred vhodne zvoleným jednoduchým pozadím. Ľudské hlavy majú zvislý tvar, preto ich aj snímajte takým spôsobom. Horizontálne portréty môžu vyzerať zvláštne.

© Gary Small

D800, objektív AF-S NIKKOR 70 – 200 mm f/2,8G ED VR II, 1/250 s, f/2,8, ISO 100, časová automatika, maticové meranie expozície, vstavaný doplnkový blesk.

Kompozícia tohto portrétu nie je ničím zaujímavá. Objekt sedí na pozadí tehlového múra v strede snímky a okolo osoby sa nachádza množstvo zbytočného priestoru, ktorý snímke neprospieva.

© Gary Small

D800, objektív AF-S NIKKOR 70 – 200 mm f/2,8G ED VR II, 1/125 s, f/5, ISO 100, časová automatika, maticové meranie expozície, vstavaný doplnkový blesk.

Na tejto snímke sme objekt požiadali oprieť sa o múr a otočiť smerom k fotoaparátu. Okrem toho sme snímku tesne orezali – na výšku –, aby sme dosiahli zaujímavejší vzhľad. Tehlové pozadie je teraz dynamickým prvkom kompozície.

Porozmýšľajte nad štýlom

Potom sa zamyslite, ako je objekt oblečený. Jednofarebné odevy sú pre portréty vhodné najmä preto, že nepôsobia rušivo. Jasné vzory doslova kričia: pozrite sa na mňa, nie na tvár.

© Gary Small

D300, objektív AF-S NIKKOR 24 – 85 mm f/2,8 – 4D IF, 1/30 s, f/3,5, ISO 200, časová automatika, maticové meranie expozície, záblesk zo vstavaného blesku fotoaparátu.

Na tejto snímke má objekt oblečené vzorované tričko, okrem toho sedí vedľa poličky, na ktorej sa nachádza veľké množstvo predmetov (naľavo), a zvislé žalúzie sa dotýkajú jeho opačného pleca.

© Gary Small

D300, objektív AF-S NIKKOR 24 – 85 mm f/2,8 – 4D IF, 1/30 s, f/3,8, ISO 200, časová automatika, maticové meranie expozície, blesk SB-900 so zábleskom odrazeným od stropu a vybavený reflektorom, ktorý osvetľuje objekt.

Na tejto snímke sme objekt požiadali, aby sa posunul a zvislé žalúzie sa stali pozadím. Okrem toho sme ho požiadali vymeniť si tričko za jednofarebné. Priblížením snímky a tesnejším orezaním sme odstránili zvyšné rušivé prvky. Svetlo odrazené od stropu poskytuje snímke mäkké osvetlenie.

Lichotivé uhly

A napokon: pokiaľ nefotíte fotografie z miesta činu pre miestne oddelenie polície, neodfotografujte svoj objekt spredu. Požiadajte fotografovanú osobu, aby mierne pootočila telo (povedzme do 45-stupňového uhla smerom od vás) a otočila hlavu späť smerom k vám. Je to príjemnejšia a lichotivejšia póza, ktorá tiež zoštíhľuje.

© Gary Small

D800, objektív AF-S NIKKOR 24 – 120 mm f/4G ED VR, 1/60 s, f/4, ISO 400, časová automatika, maticové meranie expozície, blesk SB-900, priamy blesk. 

Na tejto fotografii sa vyskytuje niekoľko problémov. V prvom rade, pri osvetlení objektu priamym bleskom vznikne na pozadí ostrý tieň.

Po druhé, pozadie je trochu preplnené, po stranách obsahuje kúsky rámikov, v hornej časti vidno kúsok stropu a v spodnej časti pohovku. A napokon, priamy pohľad nie je príliš pekný.

© Gary Small

D800, objektív AF-S NIKKOR 24 – 120 mm f/4G ED VR, 1/60 s, f/4, ISO 400, časová automatika, maticové meranie expozície, blesk SB-900, odrazený blesk.

Priblížením na objekt a jeho izolovaním sme vytvorili peknú snímku. Pozadie už nepôsobí rušivo. Odrazením blesku od stropu je svetlo mäkšie (nevytvára na pozadí ostré tiene, ktoré odvádzajú pozornosť od objektu).

A napokon, namiesto toho, aby stál objekt kolmo k fotoaparátu, požiadali sme ho mierne sa pootočiť, prekrížiť ramená a otočiť hlavu späť k fotoaparátu.

Článok a snímky poskytol Gary Small.