Práca s rozostreným pozadím pre začiatočníkov

Bokeh pochádza z japonského výrazu boke (ボケ), čo znamená „rozmazaný” alebo „zahmlený” – alebo boke-aji, „kvalita rozostrenia”. Bokeh sa v angličtine vyslovuje BO-Kə alebo BO-kej.

Keď navštívite ktorúkoľvek fotografickú webovú stránku alebo fórum, nájdete tam množstvo diskusií na tému „pekný bokeh”, ktorý umožňujú vytvoriť obľúbené svetelné objektívy používateľov. Adjektíva sú rôznorodé: hladký, úžasný, perfektný, pekný, nádherný, príjemný, hodvábny, špičkový... Ale čo presne je bokeh?

Bokeh možno definovať ako efekt „jemne rozostreného pozadia, ktoré dosiahnete pri snímaní objektu pomocou svetelného objektívu a najväčšieho clonového otvoru”. Jednoducho povedané, bokeh je estetická kvalita rozostreného pozadia na fotografii.

Hoci bokeh je v skutočnosti charakteristika fotografie, použitý objektív má vplyv na tvar a veľkosť viditeľného bokehu. Bokeh ovplyvňuje tvar clonových lamiel objektívu, čo vidno najmä na jasných častiach snímky. Objektív s okrúhlejšími lamelami bude mať okrúhlejšie a jemnejšie krúžky v svetlých častiach rozostreného pozadia. Objektív s lamelami, ktoré tvoria šesťuholník, vykreslí tento tvar aj v svetlých častiach rozostreného pozadia.

Vytvorenie efektu bokeh na vašich snímkach

Na vytvorenie efektu bokeh potrebujete objektív s vysokou svetelnosťou – čím vyššou, tým lepšie. Vhodný je objektív so svetelnosťou najmenej f/2,8, ideálne so svetelnosťou f/2, f/1,8 alebo f/1,4. Mnohí fotografi radi používajú na snímanie fotografií, na ktorých má vyniknúť bokeh, objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou.

Pri snímaní použite čo najmenšiu clonu, preto je najvhodnejšie použiť režim časovej automatiky alebo manuálny režim. Manuálny režim ponúka možnosť výberu clony aj času uzávierky. Časová automatika umožňuje vybrať hodnotu clonového čísla (clonu) a fotoaparát automaticky vyberie príslušný čas uzávierky pre danú expozíciu. Môžete použiť aj režim flexibilnej programovej automatiky, ktorý vám umožňuje vybrať najrôznejšie kombinácie clony a času uzávierky.

Nerobte si starosti, ak nemáte veľmi svetelný objektív. Zväčšením vzdialenosti medzi pozadím a fotografovaným objektom môžete vidieť bokeh aj na snímkach s menším clonovým otvorom.

Ak chcete zvýšiť viditeľnosť bokehu na fotografiách, zväčšite vzdialenosť medzi objektom a pozadím. To môžete dosiahnuť zmenšením vzdialenosti medzi fotoaparátom a snímaným objektom. Čím je menšia hĺbka ostrosti alebo väčšia vzdialenosť od pozadia, tým viac bude pozadie rozostrené. Svetlé miesta na pozadí tiež zdôraznia bokeh. Ak používate protisvetlo, bočné svetlo alebo osvetlenie vlasov, bokeh môže byť príjemnejší na pohľad.

Na tvorbu bokehu sú ideálne portréty. Najmä na portrétoch zblízka vidno bokeh veľmi dobre. Makrosnímky a snímky kvetov a iných predmetov vytvorené zblízka sú tiež populárne objekty na tvorbu bokehu. Zoskupenie sviatočného osvetlenia alebo lesklých predmetov zámerne odfotografovaných rozostrene vytvorí na snímkach rozptýlené krúžky žiariaceho svetla.

Bokeh môže dodať jemnosť inak veľmi svetlým fotografiám. Oddelením objektu od pozadia pomocou tejto techniky môžete tiež využiť aj nie príliš fotogenické pozadie. Vďaka rozmazaniu pozadia pomáha zdôrazniť objekt namiesto odpútania pozornosti od neho.

Článok a snímky poskytli Jody Dole, Kristina Kurtzke, Lindsay Silverman a Paul Van Allen