Nikon Imaging | Slovakia | Europe

Tipy od profesionálov na snímanie najkrajších detských portrétov

Predtým, ako vyberiete fotoaparát a objektív a zhodnotíte miesto a svetlo, je dobré pripraviť si stratégiu a psychologický prístup. Sú to dva veľmi dôležité prvky, ktoré budete potrebovať na získanie čo najlepších snímok svojich detí či vnúčat, neterí a synovcov.

To je pár tipov, ktoré sme sa naučili od Tamary Lackey. Jej majstrovstvo v oblasti portrétov a lifestylových fotografií je nielen dôkazom jej predstavivosti, ale aj ovládania potrebných stratégií. Tamara dokáže vždy zachytiť náladu, okamihy a výrazy tváre, ktoré z jej fotografií detí robia nezabudnuteľné snímky.

Tu sú ďalšie tipy:

Vek a očakávania

Vek vašich objektov určuje, čo od nich môžeme očakávať. „Keď pracujem s menšími deťmi – bábätkami a batoľatami –, súčasťou mojej práce je nájsť spôsob, ako ich mať pod kontrolou,” hovorí Tamara. „Som si vedomá toho, že nemajú záujem byť fotografované a musím ich upútať. Požadovaný výraz tváre dosiahnem len na milisekundu.” Mať pod kontrolou môže znamenať, že súčasťou fotografovania, alebo celé fotografovanie, bude hra, aby deti zostali tam, kde Tamara chce. Môže to tiež znamenať, že vytvorí scénu a jemne – „pútavým a pokojným spôsobom” – dieťa na toto miesto presunie. „Vždy premýšľam, ako ich upútať, aby som im nefotografovala hlavu odzadu. Pri tomto veku znížim svoje očakávania o tom, aký druh interakcie sa mi podarí vyvolať, a snažím sa rýchlo využiť tých pár okamihov, ktoré sa mi naskytnú.”   

Od detí vo veku od štyroch do deviatich rokov Tamara očakáva aktivitu. „Radi sa predvádzajú – pozri sa, čo dokážem – takže musím fotografovať aj takéto, ale aj autentickejšie snímky.”

Pri fotografovaní detí vo veku od 9 do 12 až 13 rokov Tamara vie, že fotografované deti si začínajú byť vedomé svojho vzhľadu a toho, ako ich vníma okolie. „Zaoberajú sa tým, či sú „cool”, či dobre vyzerajú, či držia krok s módou a či sa budú páčiť ostatným na Instagrame. Jednou z mojich úloh je pomôcť im získať sebaistotu, dobrý pocit zo samých seba a vždy si dávam záležať na tom, aby som ich odfotografovala atraktívne, pretože to pre ne v tomto veku veľa znamená. A keď vidia, že ich fotografujem tak, aby vyzerali atraktívne – keď pracujeme s pózami a dávam si záležať na osvetlení – získam od nich autentické zapojenie.”   

Pri tínedžeroch volí Tamara prístup na báze úprimnosti: „Bez ohľadu na to, či ide o formálne fotografovanie, vždy im poviem, že som si vedomá toho, že nechcú byť teraz tu a nechať sa fotografovať.” Vysvetlí im, že je na ich strane, odhadne čas trvania – „bude to trvať pár hodín” – a dá sa do práce, pričom sa snaží všímať si a zachytiť mikrovýrazy. „Úsmev alebo intenzívny pohľad trvá len sekundu, než si uvedomia, že by na mňa nemali reagovať.” Rozpráva sa s nimi, ale snaží sa vyhýbať obvyklým otázkam, ako napríklad: „Čo sa učíte v škole?” To nefunguje. „Majú naučené odpovede a výrazy,” hovorí. Snaží sa nájsť neobvyklú tému, napríklad opýtať sa ich na názor na súčasné zákony. Meradlom jej úspechu s tínedžermi je to, koľkokrát počuje vetu „Nevedel/a som, že ste stihli odfotiť aj toto”, keď si fotografované deti pozerajú snímky na displeji fotoaparátu.

Tamara to komentuje: „Keď sledujete video, ako fotografujem deti, vyzerá to, ako keby som ani nič neodfotografovala. Čas, ktorý potrebujem na zachytenie určitého výrazu tváre, v skutočnosti trvá len 1/200 alebo 1/1000 sekundy.” Pred fotografovaním si dávam pauzu a premýšľam – viem, že mi stačí tu a tam zlomok sekundy a keď mám takýchto príležitostí osem až desať, stačí to.”

Vybavenie

Vtedy prichádza rad na vybavenie. Ak máte k dispozícii len pár milisekúnd na zachytenie výrazov a trochu viac času na pózy, potrebujete vysoko svetelné objektívy a krátke časy uzávierky, ktoré vám s tým pomôžu. Okrem toho musíte pracovať rýchlo, takže musíte dokonale poznať výbavu, ktorú používate. „Najhoršia vec na svete je, keď sa deje úžasný okamih a vy máte nesprávne nastavenie, alebo nie ste pripravení,” to je názor Tamary na to, aby ste mechanické zručnosti používali podvedome.

Faktor dôvery

To, aby vám fotografované osoby dôverovali, je pre profesionálneho fotografa samozrejme kľúčové. Ale rovnako dôležité je to aj v prípade rodinného fotografa. „Najlepší spôsob, ako začať fotografovať deti, synovcov alebo netere,” hovorí Tamara, „je povedať ,Mojím cieľom je vytvoriť pekné fotografie a zabaviť sa.' A vysvetliť im, že k úspešnému výsledku prispievajú aj oni – je to pre nich spôsob, ako budovať svoje sebavedomie.”

Zostaňte v spojení

Tamara často fotografuje tak, že fotoaparát drží v ruke ďalej od tela, aby si udržiavala kontakt s fotografovaným objektom. „Keď si tvár zahalíte niečím veľkým čiernym, uzavriete tým komunikáciu,” vysvetľuje. „Keď držím fotoaparát mimo svojej tváre, fotografuje sa mi príjemne, pretože môžem komunikovať a získavam skutočne veselé pohľady. Niekedy to vyzerá, že sa objekt pozerá mimo, ale v skutočnosti sa pozerá na mňa, keď fotografujem tak, že fotoaparát držím mimo svojej tváre.” V takom prípade často používa širokouhlý objektív, napríklad s ohniskom 35 mm, alebo má na objektíve so zoomom nastavené najširšie ohnisko – „objektív 24 – 70 mm je na túto techniku ako stvorený,” dopĺňa.

Sústreďte sa na výraz

„Zakaždým, keď idem fotografovať a pozerám sa na kompozíciu, ktorú chcem odfotografovať, premýšľam nad tým, čo by sa dalo vylúčiť,” hovorí Tamara. „Čím viac toho dokážem eliminovať, tým pôsobivejší výraz objektu získam, pretože divák má tendenciu sústrediť sa hneď na to hlavné. Všetky ostatné veci, ktoré by mohli pôsobiť rušivo, boli odstránené. Nie je to len o pravidle „zbavte sa zbytočností na pozadí” – väčšina ľudí vie, že ak chcete vytvoriť silnejší záber, musí tam byť čo najmenej rušivých prvkov – ide skôr o to, aby ste zo snímky odstránili všetko, čo odpútava pozornosť od toho, čo chcete vidieť.” Ak to znamená fyzicky odstrániť veci z cesty alebo úplne zmeniť uhol pohľadu, dokonca aj v prípade, že nebude dostatok svetla a ja musím scénu nasvietiť, ak vďaka tomu vznikne čistejší vzhľad a dojem, urobím to. Keď zbavím snímku zbytočností, získam veľký rozdiel v sile snímky a v tom, aký silný dojem zanechajú výraze tváre.”

Stále to žije

Pri fotografovaní detí neexistuje nič také, ako „zahrievacie kolo”. Nepremárnite ani sekundu. „Často vidím fotografov alebo rodičov, ktorí sa chystajú fotografovať deti, tak s nimi komunikujú a dieťa na nich reaguje alebo sa smeje, ale oni stále nefotografujú. Zabúdajú, že celé je to o fotografovaní. Každé fotografovanie sa začína v okamihu, keď som pripravená ja.”

Tamara zistila, že pri niektorých objektoch vnikajú mnohé z najlepších snímok hneď na začiatku: pri iných zase na konci. Ale nikdy to nevie dopredu. Preto sa riadi prístupom: „Všetko sa deje neustále.”

Komponujte a potom komponujte znovu

Nepríďte o snímku pre nedokonalú kompozíciu. „Niekedy musím vytvoriť kompozíciu, ktorá mi úplne nevyhovuje,” opisuje Tamara, „ale viem, že objekt je ostrý a jasný, a neskôr môžem fotografiu orezať a získať tak kompozíciu podľa svojich predstáv.” To je jeden z dôvodov, prečo uprednostňuje rozlíšenie fotoaparátov D800 a D4 – „Môžem fotografiu orezať a stále získať skvelú fotografiu. Je skvelé, že mám toľko priestoru na experimentovanie.”

Objektívy

„Najhoršia vec je, keď sa musíte vzdialiť, pretože máte na fotoaparáte objektív s príliš dlhou ohniskovou vzdialenosťou, a stratíte tým kontrolu nad objektom. S 35mm objektívom môžem zostať blízko a dokonca získať malú hĺbku ostrosti, ak je mojím cieľom oddeliť objekt od pozadia.”

Takže vzdialenosť rovná sa kontrole? „Keď ste blízko, musia vám venovať pozornosť,” hovorí, „a vo všeobecnosti musím byť blízko, aby som mala objekt pod kontrolou. Keď sa skryjem za dlhý objektív a vzdialim sa, stratím pozornosť objektu. Výber objektívu mi doslova umožňuje byť v dosahu rúk, keď musím objekt nasmerovať späť do kompozície. A to je niečo, čo musím robiť pri vekovej kategórii, ktorá vyžaduje upútanie. Keď odchádzajú zo záberu, musím ich nasmerovať späť.”